Bez kategorii

O bezpieczeństwie osób starszych i prawach konsumenta

17 lutego 2019 r. w Sali Widowiskowej Gminnego Domu Kultury w Sobolewie odbyło się spotkanie poświęcone szeroko rozumianemu bezpieczeństwu osób starszych zorganizowane przez Komendę Powiatową Policji w Garwolinie, Klub Seniora Pogodni i Gminny Dom Kultury w Sobolewie. Spotkanie rozpoczęło się od pogadanki przeprowadzonej przez asp. Danutę Kalinowską, podczas której seniorzy dowiedzieli się jak zadbać o własne bezpieczeństwo w miejscu zamieszkania, w przestrzeni publicznej i podczas podróży. Podczas pogadanki można było odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań postawionych przez policjantkę – Jak nie dać się okraść? Jak obronić się przed oszustwem metodą na wnuczka? Dlaczego sąsiedzi są ważni? Seniorzy usłyszeli również, jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej, jak ją przechowywać oraz komu okazywać i udostępniać swój dowód osobisty. Prelekcja zakończyła się filmem zrealizowanym w ramach kampanii społecznej przeciwdziałania oszustwom metodą „Na wnuczka”.  Prowadząca uświadomiła także licznie zebranym, jak ważne jest utrzymywanie dobrych relacji sąsiedzkich. Podczas spotkania przedstawiła dzielnicowego mł. asp. Piotra Łukiewicza, a w razie kłopotów zachęcała do szukania pomocy u policjantów miejscowego Posterunku Policji w Sobolewie czy Wydziały Prewencji Policji w Garwolinie. Kolejnym punktem spotkania był wykład pani Małgorzaty Cieloch  – rzeczniczki prasowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w Warszawie. Pani rzecznik podczas spotkania opowiadała w jaki sposób korzystać ze spotkań, gdzie ludziom oferowane są  produkty, na których zamiast zyskać tracą. Ostatnio popularne było sprzedawanie pakietów medycznych za bajońską sumę 16 tys. zł, które jak się okazywało, obejmowały podstawowe badania i ich cena była zupełnie nieadekwatna.  Dużo jest osób pokrzywdzonych przez nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej i produktów z branży telekomunikacyjnej. Oczywiście większość z ofert kończy się namówieniem klientów na wzięcie kredytów na produkty. Pani Cieloch podkreślała, że wciąż seniorzy zbyt dużym zaufaniem obdarzają osoby odwiedzające je w domu. Żerują na tym nieuczciwi sprzedawcy. Podtykając umowę do podpisu twierdzą, że to kontynuacja poprzedniej (dotyczącej dostaw prądu, gazu czy usługi telekomunikacyjnej). Po ich wyjściu okazuje się, że to zupełnie inna firma, a gospodarz zostaje z dwiema umowami – dotychczasową i nową – i kłopotem, co z tym dalej zrobić. Bardzo ważne jest posiadanie wiedzy co w takiej sytuacji zrobić. Pamiętajmy, że od umowy, zawartej poza siedzibą firmy można zrezygnować w ciągu 14 dni kalendarzowych. O wszelkich próbach oszustwa czy oszustwach można informować UOKiK za pośrednictwem infolinii 801 440 220. W drugiej części spotkania oglądaliśmy spektakl teatralny „Nasz Dom” w wykonaniu uczniów Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Sobolewie. Spektakl w reżyserii p. Justyny Banaszek, pięknie odegrany przez młodych aktorów został przyjęty przez oglądających owacjami na stojąco. Nawiązywał on do 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Dwugodzinne spotkanie zakończyło się słodkim poczęstunkiem przygotowanym przez członków Klubu Seniora. Działania takie jak te,  mają charakter profilaktyczny i są bardzo potrzebne, gdyż mają istotny wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa osób starszych i budowaniu większej świadomości społecznej.  Po spotkaniu uczestnicy mogli zapoznać się z licznymi publikacjami związanymi z prezentowanym tematem. Bank Spółdzielczy w Łaskarzewie przygotował dla uczestników specjalne ochronne etui na karty bankomatowe.  Z UOKiK zebrani otrzymali karty z magnesem z informacjami gdzie i jak szukać pomocy w razie oszustwa.